”Det handler ikke om karakteren, men om processen”

I disse dage afvikles Next Level lokalfinaler rundt omkring i hele Danmark. Mere end 150 hold dyster om titlen som Danmarksmester i Entreprenørskab for grundskoler. Next Level konkurrencen er i en spændende ny udvikling, og vi oplever, at forløbet bidrager til nye spændende perspektiver på entreprenørskabsundervisning.


Henrik Thise, Projektleder Next Level og Projekt Edison, Fonden for Entreprenørskab


I disse dage afvikles Next Level lokalfinaler rundt omkring i hele Danmark. Mere end 150 hold dyster om titlen som Danmarksmester i Entreprenørskab for grundskoler. Next Level konkurrencen er i en spændende ny udvikling, og vi oplever, at forløbet bidrager til nye spændende perspektiver på entreprenørskabsundervisning.

I blogindlægget her kan du læse mere om, hvordan Hjørring Kommune har valgt at arbejde med Next Level som en del af deres Åben skole og entreprenørskabsstrategi, og hvordan elever fra Bagterpskolen arbejder med Next Level som ramme for deres projektopgave i 8. klasse.

 

Next Level er en del af den entreprenante strategi i Hjørring Kommune

”Hjørring får i fremtiden brug for borgere, som kan tænke innovativt og løse problemstillinger, som kan være med til at fremme denne del af regionen,” siger Mai-Britt Beith, formand for børne-, fritids- og undervisningsudvalget i Hjørring Kommune.

Hjørring kommune har som et led i deres Åben skole og entreprenørskabsstrategi valgt at deltage i Next Level forløbet, og i år deltager tre skoler med i alt 33 hold fra Hjørring.

”Next Level og entreprenørskabsdidaktik bidrager til et andet mindset hos elever, lærere og skoledere, og kan være med til at danne bindeled mellem skolerne og erhvervslivet i Hjørring,” forklarer John Windbirk, Erhvervsplaymaker Hjørring Kommune.

Pernille Christensen er en af de lærere, som har undervist i Next Level på Bagterpskolen i Hjørring Kommune. Pernille og hendes kollegaer har valgt at lade Next Level forløbet danne ramme for deres projektopgave i 8. klasse. Pernille understreger, at et vigtig kriterie i forløbet er, at det skal være elevernes projekter og ideer, som de arbejder med. Lærerens rolle er at komme med faglige input og hjælpe eleverne til selv at komme til deres ønskede resultat. Endvidere tilføjer hun, at Next Level har været med til at give projektopgaven et løft, og at elevernes produkter og resultater i projektopgaven er blevet mere virkelige, konkrete og brugbare.

Hun oplever, at klasserne har arbejdet meget motiveret, da eleverne selv er med til at bestemme og styre deres egen proces. Dette kan dog også give udfordringer i forhold til samarbejde og udvælgelse af den rigtig problemstilling og ide. Hun understreger, at det er helt ok, at man som lærer ikke altid har det endelige svar, men at man understøtter og hjælper eleverne til selv at komme videre og finde en løsning på deres udfordringer.

Next Level elever Hjørring 1
Oxygen Pacifier da de fik overrakt diplom på scenen

 ”Oxygen pacifier” – en sut som giver ekstra ilt til babyer

Bag ideen ”Oxygen pacifier” står Lærke Søe og Katinka Brix Christiansen for. De to piger er kommet på ideen om at udvikle en sut, som ikke kun trøster nyfødte babyer, men som også kan give ekstra ilt og måle, om barnet får transporteret nok ilt rundt i kroppen. Sutten skal give babyer en bedre og mere tryg oplevelse og sørge for, at de trækker vejret gennem næsen.

De to piger har præsenteret deres ide for fagfolk og har fået god feedback på deres ide.

”I starten var det svært at komme på en ide. Vi har lært at tænke på en ny måde og at få en ide til at blive mere virkelig. Det handler ikke kun om den karakter, man får for sit projekt, men også om processen,” udtaler de to piger.

Next Level er for elever i 7.-10. klasse. Forløbet gennemgår i øjeblikket en ny udvikling, og i Fonden for Entreprenørskab oplever vi en stigende interesse for Next Level blandt både lærere, skoleledere og kommuner.

 

Next Level – tag skridtet videre

Next Level er et spændende og fleksibelt entreprenørskabsforløb, som kan integreres i forskellige faglige situationer, og som skaber værdi for både skoler, lærere, elever og kommuner.

Next Level giver elever mulighed for at udvikle deres entreprenante kompetencer. Eleverne kommer gennem forløbet til at være i kontakt med det danske erhvervsliv, potentielle investorer, dommere og danske iværksættere.

Som et nyt tiltag kvalificerer eleverne sig til Danmarksmesterskabet på baggrund af en skriftlig projektbeskrivelse og en mundtlig præsentation, som finder sted ved lokale finaler på de deltagende skoler og kommuner. Resultatet af de to præsentationer bliver lagt sammen, og de 24 hold som sammenlagt har fået de bedste resultater kvalificerer sig dermed til at dyste om titlen som Danmarksmester i Entreprenørskab 2018 for grundskoler.

Vi ser frem til Danmarksmesterskabet den 12. april.

Hvis du vil vide mere om Next Level, kan du besøge www.nextlevel.ffe-ye.dk