Entreprenørskab i børnehaven – Nøøj, er det for børn?

Nærværende tekst er en introduktion til publikationen ”Entreprenørskab i børnehaven” med præsentation af den entreprenørskabspædagogiske tilgang og eksempler på dennes relevans for det pædagogiske arbejde i børnehaven. Publikationen er udarbejdet af Anders Rasmussen, teamleder for grundskolen, Fonden for Entreprenørskab og jeg og blev udgivet i december 2017 af Fonden for Entreprenørskab.


Af Louise W. Glenthøj, pædagog og Cand. Pæd. i pædagogisk sociologi med speciale indenfor pædagogik, uddannelse, kreativitet og innovation.


Entreprenørskabspædagogik

Entreprenørskabspædagogik er ”en frisættende pædagogisk mulighed for at give flere mennesker større indflydelse på egen tilværelse”. Den består i en forståelse af, at følgende fire dimensioner er afgørende for at kunne agere entreprenant i egen, andres og en fælles verden: handlings-, kreativitets- og omverdenskompetence og de personlige ressourcer. De tre kompetencer består og udvikles i hinandens gensidige tilstedeværelse og underbygges af den enkeltes personlige ressourcer. Det skal forstås således, at den pædagogiske praksis implicit vil arbejde med og understøtte udviklingen af børnenes personlige ressourcer, hvis tilgangen i praksis er entreprenørskabspædagogisk. Pædagogikkens relevans viser sig også gennem en række velkendte og centrale pædagogiske tematikker, som berøres gennem de fire dimensioner. Det er eksempelvis samarbejde, at sanse egen og andres værdi, vedholdenhed, selvværd og selvtillid.

Handlingskompetencen består i handlingen, det som giver børnene erfaring med bl.a. at skabe noget, alene og i samarbejde, kommunikere mv. Derfor er det også vigtigt, at børnene tør famle og fejle. Det betyder, at pædagogerne må skabe et inspirerende fremfor instruerende læringsmiljø, hvor børnene tør og kan være legende i deres tilgang. Et sådant miljø vil understøtte udviklingen af børnenes kompetencer indenfor det at handle, udføre, samarbejde og kommunikere.

Kreativitetskompetencen handler om børnenes lyst og evne til at agere kreativt. Pædagogerne kan med fokus på kreativitet fremme kreativitet og nysgerrighed og stimulere til opfindsomhed hos børnene. Pædagogerne skal gøre plads til børnenes legende og eksperimenterede processer, som bidrager til ny viden og erfaringer hos børnene. Et sådant miljø vil understøtte udviklingen af børnenes kompetencer indenfor det at sanse, skabe, overskride, tænke divergent og på tværs, problemløse, samarbejde, eksperimentere og vurdere.

Omverdenskompetencen handler om vigtigheden af børnenes forståelse for egen og andres placering i verden. Denne kompetence danner grundlag for børnenes interesse og en aktiv og engageret deltagelse i nærmiljøet og omverdenen. Daginstitutionen er et sted, hvor børnene møder børn og voksne, som er forskellige fra det, de selv kender. Pædagogerne kan med fokus på omverdenskompetencen åbne op for børnenes nærmiljø og omverden, så børnene kan observere, reflektere og stille spørgsmål hertil. Et sådant miljø vil understøtte udviklingen af børnenes kompetencer indenfor deres møde med andre kulturformer, samfundets indretning, og de vil møde egen og andres opfattelse af ”verdenen”.

De personlige ressourcer er ressourcer, som pædagoger arbejder med for at udvikle, understøtte og anerkende i det daglige pædagogiske arbejde i daginstitutionen. Med en entreprenørskabspædagogisk tilgang vil pædagogerne implicit arbejde med børnenes personlige ressourcer. Eksempelvis vil børnene arbejde med de følelser, som kan komme til udtryk, når de samarbejder med andre børn og får øje for, hvad de selv endnu ikke kan i mødet med hvad andre kan. Et entreprenørskabspædagogisk læringsmiljø vil understøtte og udvikle børnenes personlige ressourcer som eksempelvis, mod, selvtillid, selvværd, sociale kompetencer, initiativ, selvstændighed og håndtering af svære følelser som udløses f.eks. ved at fejle.

Entreprenørskabspædagogik i praksis med læringsmål, aktivitetsforslag og principper

Med udgangspunkt i en helhedsforståelse af handlings-, kreativitets- og omverdenskompetencen og de personlige ressourcer præsenterer publikationen en række læringsmål. Læringsmålene skal fungere vejledende for pædagogerne i praksis ved, at pædagogerne kan udvikle og understøtte børnene i at opnå og/eller gøre sig erfaringer med de færdigheder, som hører til de pågældende kompetencer. Målene er gjort kompatible med udkastet til de nye læreplaner, der forventes fastlagt i sommeren 2018. Udkastet til de nye læreplaner er udarbejdet i forbindelse med Masteren for en styrket pædagogisk læreplan af det daværende ministerium for Børn, Undervisning og Ligestilling i 2016. Til hver af kompetencerne præsenteres også et aktivitetsforslag, som eksemplificerer, hvordan det pædagogiske personale kan arbejde med læringsmålene i praksis.

Eksempel på ét af læringsmålene og dets pædagogiske tematikker

Et uddrag fra kreativitetskompetencen handler om, at børnene kan anvende fantasi og kreativitet, sammen med andre og alene – i aktiviteter og projekter. Når pædagogerne skaber læringssituationer, som kan fremme dette, får børnene viden om og erfaring med bl.a. at eksperimentere, navigere socialt og at befinde sig i kreativitetens og fantasiens verden. Det betyder i praksis, at børnene blandt andet får erfaringer med, hvordan de skal supplere til fællesskabet eksempelvis i legesammenhænge, hvor de i den forbindelse også erfarer de sociale regler.

I forhold til den nye læreplan, berøres temaet Krop, sanser og bevægelser, fordi børnene gennem aktiviteter og projekter bruger kroppen til at erfare verden med og gennem. Derfor er kroppen også sædet for bevidsthed om andet, andre og om egen krop i verden og herunder i æstetiske, sociale, følelses- og bevægelsesmæssige processer (Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, 2016a). Gennem børnenes kropslige erfaringer undersøger de hvem de er, og hvad de kan i mødet med, hvad andre kan og gennem disse sociale samspil udvikles også deres kropsidentitet (Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, 2016a).

De pædagogiske principper:

For at skabe rum for en entreprenørskabspædagogisk tilgang kan pædagogerne have øje for processuelle (relationer og samspil i praksis) og strukturelle (de fysiske rammer, personalets kompetencer) principper. Med principperne kan pædagogerne tænke pædagogikken ind i hverdagen og benytte sig af de muligheder, som dette giver. Eksempelvis fornyet refleksionsevne, viden om tilrettelæggelse af aktiviteter og projekter, øget forståelse for børnenes processer mv. Et eksempel på et strukturelt princip er at skabe et rum, som påminder børnene om tidligere gennemgåede processer ved at fremvise børnenes udtryk. Ved at gøre dette sikrer det pædagogiske personale et læringsmiljø, som påminder børnene om deres tidligere processer. Dette er både inspirerende og motiverende for børnene og derudover kan de fysiske påmindelser også medvirke til, at børnene får øje for et fælles tredje, som er vigtig i fællesskabs- og legesammenhænge.

Entreprenørskab i børnehaven

I relation til Masteren for den styrkede pædagogiske læreplan nævnes det bl.a., at temaerne fra de tidligere læreplanstemaer skal udfoldes, så læringsmiljøets betydning for fx børnenes nysgerrighed, eksperimenteren, selvværd og kreativitet findes i temabeskrivelserne.” (Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, 2016b). Som nævnt kan den entreprenørskabspædagogiske tilgang netop bidrage med viden, læringsmål, aktiviteter og principper, som understøtter børnenes udvikling. Så entreprenørskab er også for børn og med denne pædagogiske tilgang kan pædagogerne støtte udviklingen af vigtige kompetencer samt understøtte børnenes dannelse, læring og alsidige udvikling. Entreprenørskabspædagogik er med andre ord at give børnene en mulighed for at opdage glæde og interesse i at være deltagende i egen hverdag og lægge grundlaget for deres interesse i og mod på at skabe egen fremtid.

 

Find hele publikationen “Entreprenørskab i børnehaven“.

 

Litteraturliste/henvisninger: