Entreprenørskab i skolen – til daglig?

Det er med entreprenørskab i skolen som med så mange andre projekter og tiltag. Det er ”nemt” nok at arbejde med, når skemaet blankes og alle ugens ressourcer sendes i samme retning. Alle har fokus på det samme projekt, og forældrene kommer torsdag aften, for at se hvad der dog er sket i ugens løb. Motiverende for både elever og lærere, men også noget, som får mange til at længes efter dagligdagen.


Af Peter Rasmussen, projektleder i Fonden for Entreprenørskab


Men hvad stiller man så op, når dagligdagen rammer, og man gerne vil fortsætte med entreprenørskabet?  Mange lærere og elever er enige om kvaliteterne ved at arbejde projektorienteret, men det er også en arbejdsmetode, som skal læres og holdes vedlige, og netop entreprenørskabsundervisningen giver gode muligheder for at øve sig i mange af de udfordringer som projektarbejdet kan give. Men hvordan får man plads til det arbejde i skolens almindelige fag?

Som det nok er mange bekendt, er der 4 kompetencer, som især kommer i spil, når der arbejdes med entreprenørskab:

  • Handlingskompetence
  • Kreativitet
  • Omverdensforståelse
  • Personlig indstilling

Alle kompetencer, som sagtens kan finde sin plads i skolens dagligdag, og de er nærmere beskrevet i ”Fra drøm til virkelighed”.

Det har længe været et anvendeligt planlægningsværktøj for mange lærere, men der har manglet noget til elever. Det kan være en god ide, at eleverne kender til de 4 kompetencer og ved, hvordan de arbejder med dem og især hvordan de udvikler sig. Både for elevernes eget overblik, men også for lærerens løbende evaluering af eleverne.

Lærer Sarah Kirstein har for hhv. indskolingen, mellemtrinnet og udskolingen skrevet en række arbejdsspørgsmål til de 4 kompetencer. Arbejdsspørgsmålene er alle skrevet i et sprog henvendt til eleverne, og det gør det nemmere for elever og lærere i fællesskab at opstille mål for arbejdet med entreprenørskab og især at afdække, hvorledes man kan arbejde med kompetencerne i dagligdagen.

Lad os tage et eksempel:

I ”Fra drøm til virkelighed” defineres kompetenceområdet ”omverdensforståelse” på denne måde:

Viden om kulturformer, globalisering, samfundets indretning, forretningsforståelse, sociale forhold, netværk, evnen til at opfatte og navigere i en kompleks samtid. Måden hvorpå vi opfatter vores verden og vores omgivelser, de indtryk vi er modtagelige for.

Og specifikt for indskolingen beskrives kompetenceområdet på denne måde:

Eleven har begyndende forståelse af egen identitet og kulturel baggrund og kan orientere sig i simple lokale kontekster.

Og her følger arbejdsspørgsmålene:

Indskoling:

  • Jeg taler om forskellige måder at leve livet på, f.eks. i arbejdet med klassens kultur eller skolens værdier
  • Jeg regner med penge i matematik
  • Jeg lærer om det at have et arbejde
  • Jeg undersøger området, som jeg bor i, og taler med andre om det: Hvad kan man i området? Hvad ligger der af virksomheder/institutioner? Er der noget, der kunne forbedres?

Kompetenceområdet for mellemtrinnet:

Eleven kan på baggrund af forståelse af egen identitet og kulturel baggrund orientere sig i forskellige teknologiske, økonomiske, kulturelle og sociale kontekster.

Arbejdsspørgsmål:

  • Jeg sammenligner forskellige kulturer – nationalt og internationalt
  • Jeg udvider min forståelse af verden
  • Jeg opstiller simple budgetter
  • Jeg deltager i foreningsliv og fritidsarbejde
  • Vi taler om globale muligheder og problemstillinger
  • Jeg undersøger samfundets opbygning mht. ressourcer og økonomi
  • Jeg beskæftiger mig med, hvordan en virksomhed fungerer.

Og endelig for udskolingen:

Kompetenceområdet:

Eleven kan på baggrund af forståelse af egen identitet og kulturel baggrund orientere sig i og vurdere teknologiske, økonomiske, kulturelle og sociale kontekster.

Med tilhørende arbejdsspørgsmål.

  • Jeg sammenligner forskellige kulturer og måder at leve livet på
  • Jeg taler med andre om min egen forståelse af verden
  • Jeg opstiller simple budgetter og regnskaber
  • Jeg lægger planer for min fremtidige karriere
  • Jeg vurderer effekten af globalisering – muligheder og problemstillinger
  • Jeg analyserer, hvilke ressourcer jeg har til rådighed
  • Jeg overvejer Produkt, Salg, Organisation og Økonomi for at opstille en forretningsmodel.

Lærer og elev kan med arbejdsspørgsmålene som værktøj nu nemmere afdække, hvornår der arbejdes med de fire entreprenørielle kompetencer, og på den måde sikre, at det sker i den daglige undervisning og i samarbejde med de fag-faglige mål: tekstarbejde i dansk på alle trin kan indeholde diskussioner om forskellige kulturer og måder at leve livet på, i samfundsfag arbejdes der med globalisering, og i matematik lærer eleverne at opstille budgetter. Tre hurtige eksempler på, hvorledes man kan arbejde med dele af entreprenørskab, når freden har lagt sig og dagligdagen er vendt tilbage.

Plakaterne med arbejdsspørgsmålene kan hentes her.