Holland, Hipsters, Hustlers & Hackers

22 underviserer og administrativt ansatte fra Københavns Universitet brugte tre dage i Holland for at blive klogere på, hvordan fire hollandske universiteter arbejder med innovation og entreprenørskab i undervisningen. Det var tydeligt, at LEAN Startup og Effectuation er de to primære tilgange. Og så var der fokus på, hvordan man får sammensat den helt rigtige gruppe af studerende, når man vil skabe et innovativt og entreprenant team.


Af Laura Thomassen, sekretær for Innovation og Entreprenørskab Undervisernetværket på Københavns Universitet


Innovation og Entreprenørskab (I&E) Undervisernetværket på Københavns Universitet (KU) var i maj på en lærerig studie- og inspirationstur til Holland. Vi besøgte universiteterne i Amsterdam, Utrecht og Leiden for bl.a. at høre om, hvordan de arbejder med innovations- og entreprenørskabspædagogik og didaktik, hvilke metoder de bruger til at inddrage omverdenen i undervisningen, og hvilke erfaringer de har med at knytte curriculære og ekstra-curriculære aktiviteter bedre sammen.

Med på turen var repræsentanter fra alle KU’s seks fakulteter; undervisere, innovationskonsulenter fra KU’s pædagogiske enheder, værter fra de tre UCPH Innovation Hubs og andre, der arbejder med innovation og entreprenørskab på KU. Med inspiration fra besøgene gav studieturen rig mulighed for at erfaringsudveksle omkring udvikling af kursusforløb og innovations- og entreprenørskabsaktiviteter for studerende på tværs af hele KU.

 

Magisk hotspot med transformative kræfter

Første stop på turen var Startup Village i Amsterdam Science Park, som er en arkitekttegnet containerpark, der fungerer som kontorfælleskab for science-baserede startups. Her blev vi budt velkommen af Eric Boer, direktør for Amsterdam Centre for Entrepreneurship (ACE) Venture Lab.

 

Startup Village i Amsterdam Science Park

 

Eric Boer havde inviteret en række kollegaer, som repræsenterer ACE’s mange aktiviteter. Der var mulighed for at høre om opbygning af kurser i entreprenørskab, hvor Learning by doing er metoden, og hvor studerende skal opbygge deres egen startup efter LEAN Startup metoden. Helst i det helt rigtige innovations- og entreprenørskabsteam, der ved ACE sammensættes af en Hipster, en Hustler og en Hacker (Se tekstboks). Der var også mulighed for at høre om kurser i at udvikle entreprenante kompetencer med fokus på Effectuation-metoden. Derudover var der repræsentanter for programmer for både science- og humanistisk-baserede startups.

Hipster, hustler og hacker:
Hipsteren har øje for design, og hvad der er efterspørgsel på; Hustleren har sans for salg og marked og Hackeren har den tekniske viden.

Besøget viste fint forskellige metoder til at styrke de studerendes kompetencer inden for entreprenørskab. Men for underviserne ved en uddannelsesinstitution som KU, hvor uddannelserne er forskningsbaserede og kernefagligheden er i højsædet, efterlod besøget dog spørgsmålet om, hvordan de forskellige kurser inddrager de studerendes kernefaglige kompetencer.

Der var enighed om, at Startup Village, med en af deltagernes ord, er ’et magisk hotspot med transformative kræfter’. For stedet gjorde det tydeligt, at ’setting ’ og atmosfære er vigtig, hvis man vil skabe en inkubator for studenter-startups, hvor kreativiteten blomstrer, og entreprenante kompetencer kan blive udviklet og udfordret.

 

Velfungerende innovations-økosystem på Utrecht Universitet

Tirsdag morgen startede vi på UtrechtInc, som er en startup inkubator ved Utrecht Universitet. Rektor ved universitetet, Bert van der Zwaan, bød velkommen og fortalte om, hvordan Utrecht Universitet de seneste år har haft et strategisk fokus på undervisningsudvikling, herunder entreprenørskabsundervisning. Efterfølgende blev vi introduceret til en række af Utrecht Universitets tilbud om entreprenørskabsundervisning.

Særligt entusiastiske var tre studerende fra Utrecht University Business Course. Et ekstra-curriculært forløb for studerende arrangeret af en gruppe studerende. De havde selv oplevet et behov for at bygge bro mellem teori og praksis. Derfor har de arrangeret et forløb, hvor studerende arbejder med at løse cases stillet af virksomheder, der fungerer som partnere i forløbet.

Carsten Nico Hjortsø, formand for I&E Undervisernetværket og lektor på Institut for Fødevarer og Ressource Økonomi, sagde om turen: ”Det er rigtig spændende at se, hvordan andre universiteter arbejder med innovation og entreprenørskab på forskellige planer. Særligt interessant var det at opleve, hvor målrettet og succesfuldt topledelsen på Utrecht Universitet, en af KU’s samarbejdspartnere i LERU (League of European Universities), samarbejder med alle relevante aktører, dvs. deres studenter-hubs, startup-inkubator, studenterforeninger, entreprenørskabsundervisere, forskere og technology transfer kontor på universitetet. De trækker på samme hammel for at skabe et velfungerende innovations-økosystem. Det kunne vi godt blive inspirerede af på KU”.

Senere på dagen besøgte vi HKU University of the Arts. Entreprenørskabsundervisningen er også etableret på designskolerne, og her er der ikke problemer med at mobilisere de studerende til at interessere sig for entreprenørskab, da det falder dem meget naturligt. HKU arbejder med empowerment, og at studerende skal lære at anvende deres faglighed i nye og andre kontekster, for at lette deres muligheder for beskæftigelse. Også på designskolen består det perfekte team af en Hipster, en Hustler og en Hacker.

 

Kan teknologiske muligheder skabe bedre læring?

Sidste stop var Centre for Innovation på Leiden Universitets campus i Haag. Mange af deltagerne var særligt begejstrede for dette besøg, selvom vores kontaktperson, Sjoerd Louwaars, deltog via en knasende Skype-forbindelse fra Bali.

Sjoerd Louwaars underviser i innovation og entreprenørskab på kurser med tilknytning til Centre for Innovation og har fokus på Learning Experience Design. Og måske understregede Skypemødet stedets arbejde med, hvordan nye teknologiske muligheder kan inddrages i undervisningen og muligvis bidrage til at skabe bedre læring. Fokus for entreprenørskabskurserne ved Centre for Innovation er ikke at få skabt en række succesfulde startups. Fokus er på at give de studerende innovative og entreprenante kompetencer, som også kan være med til at forberede de studerende på arbejdsmarkedet.

Vi fik også en smagsprøve på, hvordan Hololenses kan integreres i eksempelvis anatomiundervisningen, så de studerende med en hologrambrille kan ”røre” ved et hologram af de forskellige kropsdele og se de enkelte muskler bevæge sig.

 

Mediespecialist Thomas Hurkxkens (Centre for Innovation)
og innovationskonsulent Peter Wick (KU) tester hologrambrillen.

 

Det videre arbejde – hvad bringer fremtiden?

Deltagerne er efter turen enige om, at der var meget inspiration at hente og mange ting at tage fat på. Gennem mødet med de hollandske universiteters tilgang fik deltagerne på studieturen sat perspektiv på innovationsbegrebet, og det gav anledning til frugtbare drøftelser af KU’s tilgange til I&E. Drøftelser der afspejlede, at en af KU’s styrker er, at vi har mange fagligheder og mange tilgange til innovation og entreprenørskab.

Som nogle konkrete eksempler på aktiviteter, der er i støbeskeen efter studieturen, vil undervisere fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet arbejde på at oprette en workshop, hvor studerende prøver kræfter med cases fra industrien eller regionen. Undervisere fra Det Juridiske Fakultet vil i samarbejde med studerende lave en entreprenørskabs case competition. Værterne fra de tre UCPH Innovation Hubs har oprettet en Innovativ Besøgstjeneste, hvor besøgende kan høre om KU’s arbejde med innovation og entreprenørskab målrettet studerende. Og formanden for I&E Undervisernetværket vil arbejde videre med at forstå og formulere, hvordan Entrepreneurship Education (måske) styrker faglighed.

Endeligt har I&E Undervisernetværket planer om at invitere Sjoerd Louwaars til KU for at holde en workshop om, hvordan vi kan lære mere af Centre for Innovations arbejde med Learning Experience Design. Denne gang skal det dog ikke foregå via en knasende Skypeforbindelse!

 

 

Om Innovation og Entreprenørskab Undervisernetværket på Københavns Universitet

Københavns Universitet har de seneste år haft et strategisk fokus på at styrke indsatsen omkring innovation og entreprenørskab målrettet studerende. Som en del af denne indsats er der etableret et undervisernetværk som afholder ”gå-hjem-møder” om innovation og entreprenørskab i undervisningen samt en årlig inspirations- og studierejse. I maj 2017 blev studieturen arrangeret med støtte fra Fonden for Entreprenørskab. Læs mere om undervisernetværket her: ie.ku.dk/for-undervisere/netvaerk/.

 For at støtte undervisernes arbejde med at integrere innovation og entreprenørskab i undervisningen har KU udviklet en I&E Værktøjskasse. Du kan finde værktøjskassen her: https://innovation.sites.ku.dk/.