Kan vi stadig lære noget af Silicon Valley? Eller er det hele ved at gå op i røg?

Af Tilde Reffstrup og Jesper Risom, Fonden for Entreprenørskab


Når 93 pct. af alle MBA-studerende på Stanford i Palo Alto deltager i mindst ét entreprenørskabskursus i løbet af et år (2016)[1]. Eller når danske startups fortæller om den særlige pay-it-forward mentalitet som stadig lever i bedste velgående. Så er det umiddelbare svar: Ja, det kan vi stadig.

De fleste af os har hørt og lært til hudløshed, om hvordan Silicon Valley har en ’særlig kraft’ når det kommer til iværksætteri og startups. Vi tog med Aalborg Universitet på studietur ’over there’ i slutningen af februar, for at blive klogere på, om vi stadig kan lære noget af de californiske amerikanere – og i så fald hvad? Samtidig ville vi også gerne spejle de seneste års udvikling i Danmark, og se om de også kan lære noget af os. For går det egentlig ikke også meget godt med entreprenørskabet i Danmark?

Studieturen havde primært fokus på food innovation og food entrepreneurship – et hot topic – som vi i bonus blev meget klogere på. Vi smagte ”the impossible burger” med kunstigt kød, lærte om ”food systems” og mødte den danske udenrigsminister Anders Samuelsen til Nordic Pitch Night.

The impossible burger


Det starter med uddannelse
Entreprenørskab i uddannelserne er, nok ikke overraskende, vigtigt for de to store universiteter Stanford og UC Berkeley. Vi besøgte dem begge, samt UC Davis og et par andre mindre ”food/agricultural” uddannelsesinstitutioner, og det var især disse pointer om uddannelse vi tog med hjem.

  • Fokus på det co-curriculære
    Entreprenørskabsundervisning differentieres ikke nødvendigvis mellem curriculære kurser og ekstra-curriculære aktiviteter, men undervisningen ses ofte i højere grad som co-curriculært. Og at begge ting skal hænge sammen, kunne vi måske blive bedre til i Danmark. Noget som vi for nyligt har sat fokus på i Fonden for Entreprenørskab igennem den kortlægning af de ekstra-curriculære entreprenørskabs-aktiviteter på de danske universiteter, som vi har udarbejdet sammen med tænketanken DEA. Kortlægningen giver et godt billede af ikke blot omfanget af aktiviteterne, men også hvilke typer af ekstra-curriculære entreprenørskabs-aktiviteter studerende i Danmark kan benytte.
  • First came intraprenurship – then came entrepreneurship
    Sådan sagde Director Deborah Whitman, Center for Entrepreneurial Studies, Stanford, for at understrege, at Stanford fokuserer ligeså meget på at træne det entreprenørielle mindset og kompetencer hos studerende, der ikke nødvendigvis har lyst til at starte op selv, men ønsker at være en del af en startup. På Stanford træner de særligt intraprenørskab gennem praktik i fx en early-stage startup (8-10 uger). 14 pct. af MBA studerende på Stanford (2016) tog i praktik i en startup sommeren over[2].
  • De studerende får også undervisning i at tænke som en Venture Capitalist
    Såkaldte ’Search fund’ kurser om det at rejse kapital set fra en Venture Capitalists (VC) perspektiv, opkøb af startups, forhandling med investorer, opdyrke potentielle investeringsobjekter, due diligence etc. er også en vigtig del af undervisningen. På den måde lærer de studerende mere om, hvem de er ”oppe imod”. Ofte, når man taler om Silicon Valley og ’den særlige kraft’, der giver området startup-tyngde, bliver de velkendte nørdede ’tech-superstars’ og den store tunge kapital nævnt, men det handler faktisk i lige så høj grad om adgang til de mellemledere i kulissen, der har stor erfaring inden for vækst i en startup, og salgschefer der mere end to gange har taget en startup fra 20 til 200 ansatte[3]. Se fx dette gratis online Stanford forløb til inspiration.
  • Tværfaglighed i teams er også en udfordring i Silicon Valley
    I Venture Studio, der er Stanfords svar på et studentervæksthus, er ca. 40 pct. business studerende. Som flere af de danske universiteter kæmper de med at få lavet teams på tværs af uddannelsesretninger. Denne problemstilling gik igen, og amerikanerne var generelt meget nysgerrige på, hvordan vi understøtter tværfaglighed.
  • Underviserne i Silicon Valley har også brug for efteruddannelse
    Selvom de har væsentlig lettere ved at finde ansatte, som både har pædagogisk og didaktisk kunnen OG iværksættererfaring, var de på både Stanford og Berkeley meget ærlige omkring, at de også har et stort behov for efteruddannelse. Og særligt på Berkeley var de meget interesserede i den tværgående indsats for efteruddannelse i hele uddannelsessystemet, som er igangsat i Danmark.
Ved Berkeley i Californien

 

Hvad sagde de danske startups over there?
Vi havde begge set meget frem til torsdag aften, hvor vi deltog i ”Nordic Pitch Night” i Start up House i San Francisco. Arrangementet er den del af det danske innovationscenters Scaleit program, som hjælper danske virksomheder med at vokse ved at bygge bro til iværksættermiljøet i Silicon Valley. Og forventninger blev ikke mindre af, at den danske udenrigsminister Anders Samuelsen havde meldt sin ankomst, som en del af sin egen ”disruption-studietur”, hvor han bl.a. besøgte Singularity University, Google m.fl.

Disse 9 danske startup pitchede: Odico, iEDI, Better Home, Livetake, OSAA, Sportlas, Zedubra, Spinnid, Oneplay, og gjorde generelt en god figur. Om nogle gik hjem med investeringer vides ikke.

Vi fik også en snak med flere danske studerende, som var på udveksling/scholarschips, bl.a. nogle medicinstuderende fra Københavns Universitet, som løbende deltog i innovationscentrets arrangementer.

Dagen før havde vi inviteret den Aarhus-baserede startup Organic Basics på middag for at høre om deres erfaringer med at tage springet fra Aarhus til Silicon Valley. Det havde de blandt andet gjort, da en kickstarter-kampagne viste, at det var der, deres primære kunder var. Firmaet sælger bl.a. undertøj med indvævede sølvtråde, der virker varmeregulerende og antiseptisk, og derfor gør at man ikke behøver vaske tøjet så ofte.

Er det hele så ved at gå op i røg? Og hvordan smager kunstigt kød egentlig?
Vi havde kun været i San Francisco et par timer, før vi begge bemærkede, at der lugtede af tjald overalt. Som at gå en tur på Christiania. Og forklaringen fik vi for alvor rammesat på UC Davis, der fortalte om store opkøb af vinmarker i Napa og Sonoma til at dyrke hamp på. Weed er blevet big business. Men der var også fokus på, at legaliseringen kan få stor betydning for landbruget i Californien og måske være med til at skabe ustabilitet. Som professor William Rosenzweig, som bl.a. står bag den meget populære 101 edible education på Berkeley, som vi deltog i, bekymret sagde: ”There are seven meals from contempt to chaos – and we are nine meals from anarchy!”

Weed lab ved UC Davis

Så mens Californien bogstavelig talt er ved at gå op i røg, ser økosystemet dog stadig ud til at leve i bedste velgående. De snakker alle om disruption (vi så dog kun én google-bil til Jespers store skuffelse), og det var umuligt at finde en “make America great again”-kasket. I hvert fald i San Francisco. Og vi danskere kan stadig lære noget. Men de kan også lære noget af os, og danske iværksættere er kendte og eftertragtede i Silicon Valley. Man bliver ikke længere helt så benovet over at være på besøg, som man gjorde for 5-10 år siden, og det skyldes helt sikkert, at det danske økosystem har udviklet sig.

Og hvordan smager kunstigt kød så? Tja, vi kunne (næsten) ikke smage eller se forskel. Så mon ikke det på et tidspunkt bliver integreret i fast-food industrien.

Google bike

Fakta:
Fonden for Entreprenørskab uddeler fondsmidler til studieture for uddannelsesinstitutioner og deres samarbejdspartnere. Denne studietur havde til formål at give inspiration, materiale, internationalt netværk og en fælles orientering mellem Aalborg Universitet og deres samarbejdspartnere; Kitchen Collective, Måltidspartnerskabet og Nordic Foodworks, der også deltog i turen. Alt dette med henblik på at udvikle et nyt entreprenørskabskursus på masteruddannelsen Integrated Food Studies på Aalborg Universitet i København. Fonden for Entreprenørskab deltog i studieturen, primært som et led i arbejdet med at opbygge viden om det co-curriculære område for entreprenørskabsundervisning.

[1] Kilde: Director Deborah Whitman, Center for Entrepreneurial Studies, Stanford. Den høje procentdel (93 pct.) hænger sammen med at der udbydes et stort antal kurser (60+) inden for en bred vifte af entreprenørskabs-emner på Stanford.

[2] https://www.gsb.stanford.edu/stanford-gsb-experience/academic/entrepreneurship/entrepreneurial-summer-program

[3] https://di.dk/dibusiness/nyheder/Pages/Danmark-skal-udfordre-Silicon-Valley.aspx