Når efteruddannelse giver mening – fagligt entreprenørskab på skemaet

Af Pernille Berg, Chef for forskning, analyse og videregående uddannelser, Fonden for Entreprenørskab


Entreprenørskabsaktiviteter og erhvervsuddannelser er ikke noget, man umiddelbart tænker ligger langt fra hinanden. Erhvervsuddannelser har jo til formål at uddanne unge mennesker til erhvervsrettede brancher, så evnen til at tænke entreprenørielt, kreativt, idéskabende og innovativt ligger for mange som et naturligt element af at være erhvervsrettet.

Det er dog ikke alle erhvervsuddannelser, der indeholder entreprenørskabsaktiviteter, eller hvor undervisningen er tilrettelagt ud fra didaktiske entreprenørielle overvejelser. Nogle erhvervsuddannelser retter sig mod en praksis, der i dag forbindes med velfærdsprofessioner, eksempelvis SOSU-assistenter, andre erhvervsuddannelser retter sig mod nogle praksisser, som måske er præget af vanetænkning og stærke traditioner.Med entreprenørskabsundervisning fremmes elevers entreprenørielle evner og disse vurderes som essentielle for alle elever.

Formålet med entreprenørskabsundervisning er nemlig,

  • At give den enkelte mulighed, og redskaber til, at forme sit eget liv
  • At uddanne engagerede og ansvarstagende medborgere
  • At udvikle viden og ambitioner om at etablere virksomheder og arbejdspladser
  • At øge kreativitet og innovation i eksisterende virksomheder
  • At skabe bæredygtig vækst og udvikling kulturelt, socialt og økonomisk

(Fonden for Entreprenørskab – Taksonomi i entreprenørskabsuddannelse, 2016, 2. udg.)

For at fremme viden og kompetencer indenfor entreprenørskabsdidaktik og entreprenørskabsundervisning har Fonden for Entreprenørskab, takket være en fondsbevilling fra Velux Fonden, igangsat et større efteruddannelsesinitiativ. Fagligt Entreprenørskab er et ECTS-givende efteruddannelsesforløb, som i udviklingsperioden har været at finde på modulet Innovation og Didaktik, på Diplomuddannelsen i Erhvervspædagogik.

Erfaringerne fra de to første kursusforløb blev formidlet tirsdag den 4. april på en konference for Forsker Praktikernetværket for erhvervsuddannelserne.

Derfor var det både med nysgerrighed og lidt nerver, at jeg drog til konferencen.

For det er nu altid med lidt spænding i maven, når man skal til konferencer – hvem kommer, er det gode oplæg, rummer dagen ny viden og inspiration, og hvordan vil dagen kunne bidrage til at løfte det videre arbejde? Denne konference var ikke anderledes i den henseende, tværtom for her skulle erfaringerne fra Fagligt Entreprenørskab præsenteres.

Når man så oplever lærere, der har været på efteruddannelse i Fagligt Entreprenørskab og hører om deres oplevelser, videnproduktion og erfaringer, går man hjem med såvel en større forståelse for den virkelighed, lærere og elever agerer i på erhvervsuddannelserne. Hertil gik jeg også hjem med en større viden om vigtigheden af at fremme entreprenørskabsundervisning på erhvervsuddannelserne. Og hvorfor så dette?

De lærere, som jeg mødte på en workshop afholdt af Metropol og VIA, delte på eksemplarisk vis viden om deres deltagelse på Fagligt Entreprenørskab. De berettede om, hvordan de havde oplevet kurset samt hverdagen efter hjemme i ’virkeligheden’.

Da en konferencedeltager spurgte, ”Hvad så, da du kom hjem? Blev det så den gamle hverdag igen, eller?” En af de deltagende lærere svarede, ”Så absolut ikke, selvom jeg ikke nåede igennem alle faser i eksperimenthjulet på kurset, så fortsatte jeg jo, da jeg kom hjem. Og nu er flere med på samme måde på skolen, vi har meget mere fokus på entreprenørskab nu, end da jeg startede og det er hele skolen.”

Konferencedeltageren sagde spontant: ”Fra projekt til proces – det er jo sådan det skal være!”

Hvad er så eksperimenthjulet?

Som billedet viser, er eksperimenthjulet en model for det eksperiment, som læreren skal gennemføre på sin egen praksis (undervisning) i løbet af diplomkurset. Eksperimentet gennemgår forskellige faser, og det er vigtigt for læreren at være bevidst om hvilken fase af eksperimenthjulet, hun/han er i for herved at kunne sikre eksperimentets potentielle succes, effekt, forandringskraft og forankring.

Tre af underviserne fra efteruddannelsesforløbet redegjorde meget eksemplarisk for efteruddannelsen og her fremgik det, at de deltagende lærere skulle kunne rumme flere modeller. Kursusbeskrivelsen i sig selv, eksperimenthjulet og entreprenørskabshjulet.

Hvad er så entreprenørskabshjulet?

 

Som billedet viser, er entreprenørskabshjulet de faser af eksperimentet, som eleverne skal igennem for at have arbejdet med de aspekter af entreprenørskab, som sikrer dem både personlig indstilling, kreativitet, omverdensforståelse og handlekraft (Fondens fire dimensioner af entreprenørskabsdannelse).

På konferencen blev der spurgt nysgerrigt ind til, hvorledes det var at arbejde med så abstrakte modeller og flere af dem. Lærerne svarede meget ærligt:

”Det var svært i begyndelsen, men som vi anvendte dem hjemme, når vi skulle arbejde med vores egne eksperimenter, begyndte de at give mere og mere mening. Vi har endda introduceret modellerne for vores kolleger og er meget bevidste om, om vi arbejder med modellen for vores egen eksperiment eller vi arbejder med modellen for elevernes læring.”

Og som en af lærerne åbent reflekterede: ”Man lærer jo meget mere, når man selv arbejder med tingene.”

Nu er det ikke sjældent, at kursister er glade for kursusdeltagelse, men hvad med eleverne?

Også her er det tydeligt, at Fagligt Entreprenørskab har rørt og bevæget nogle elever på en måde, som de ellers ikke bliver rørt. Fra både kvalitative og kvantitative undersøgelser, som blev præsenteret, var der eksempler på, at eleverne oplevede, at eksperimenterne, de har deltaget i, har givet dem en positiv læringserfaring.

Disse undersøgelser publiceres inden udgangen af juni i år, og her er det muligt at læse meget mere om, hvad eleverne har oplevet og tilegnet sig af viden, færdigheder og indsigter.

Så da konferencen sluttede, var det med budskabet om, at efteruddannelse giver mening og er ikke blot en oplevelse for kursisterne men også efterfølgende for skolen, kollegerne og ikke mindst eleverne.

Afslutningsvis kan nævnes, at Fagligt Entreprenørskab fortsætter efter udviklingsprojektets periode.

Kurset beskrives fremadrettet således – se venligst nedenfor: