Når emergerende teknologier kobles med entreprenørskab

Af Jakob Hedegaard, Uddannelseskonsulent, Institut for Skole og Læring, Professionshøjskolen Metropol


Læreruddannelsens Pædagogiske Mediecenter (PMC)  på Metropol har i en længere periode eksperimenteret med emergerende teknologier indenfor digital fabrikation og makerkultur. PMC har haft fokus på teknologier og design tænkningen gennem programmering, 3D-print og laserskæring. Vi trækker en del på makerkultur ved at lægge vægt på hands-on processer, deling og modificering af andres ideer, tanker og produkter. Vi forsøger at finde gode måder at koble teknologierne til fagene, men også nødvendigheden af færdighedstræning med digital fabrikation, som er essentielt for at kunne anvende teknologien mere bredt.

I januar 2016 deltog et par undervisere og en uddannelseskonsulent til Fonden for Entreprenørskabs nytårskur. Det var med til at give inspirationen til at sende to ansøgninger til Fonden – en til at udvikle undervisningsmateriale med fokus på at lære at anvende metoder, processer og maskiner man kan finde i fablab (fabrikations laboratorie). Den anden ansøgning var til en studietur til Fablearn konferencen, som i år blev afholdt på UC Lancashire i England, hvor vi var afsted fra d. 18. juni til d. 21. juni 2016.

Fablearn Europe konferencen er en del af et større netværk, hvor der året rundt bliver afholdt konferencer i hele verden. Konferencen udspringer fra Stanford University i USA, og man kan læse mere her om Fablearn netværket.

Det har resulteret i, at vi siden nytår har arbejdet med et mere struktureret eksperiment med teknologierne på uddannelsen, hvor skolens tværgående fælles mål: kreativitet, innovation og entreprenørskab er omdrejningspunkt.

Vi har endvidere taget initiativ til et nyt netværk, der tager udgangspunkt i Fondens tilskud til studieturen.

pmc-studietur-2
Her sidder Martin Exner, formand for Coding Pirates og syer med ledende tråd. Workshoppen gik up på at lave små dukker med lys i.

Studietur skulle give ny viden og indsigt i området

Et af hovedformålene med studieturen var at få en indsigt i feltet, hvor konferencen havde et fokus på makerkultur, designtænkning og digital fabrikation.

Makerkultur er et felt som får mere og mere opmærksomhed hos os, både i grunduddannelsen, gennem arrangementer som Science på Frederiksberg, og via frivillige kurser samt i forskning og udviklingssammenhæng. Alt i alt var planen at have undervisere fra fag, hvor koblingen ikke nødvendigvis var naturvidenskabelig, men mere entreprenant og designbaseret, så som Håndværk og Design. Derfor var konferencen et godt sted at starte.

Netværk er vigtigt

For PMC er det vigtigt med et tæt samarbejde med forsknings- og udviklingsmiljøet, hvor vi kan samskabe projekter med lærerstuderende og udvikle nye metoder til at anvende teknologierne, man ser i et typisk makerspace eller fablab, samt kodning og wearables.

PMC er inspireret fra mange forskellige aktører i feltet. Vi har fulgt FabLab@school-projektet fra Aarhus Universitet med stor interesse. Vi har haft god brug af Fondens undervisningsmateriale ‘Fra Drøm til Virkelighed’, som giver et godt udgangspunkt til at have et socialt entreprenant sigte. Vi forsøger at skabe tættere forbindelse til makerkulturen ved selv at deltage i arrangementer og bruge lokale fablabs, makerspaces og hackerspaces.

Det er gennem netværk, vi finder gode mennesker at samarbejde med, men det kræver, at man har tid sammen og finder et fælles ståsted. Derfor var det også væsentligt for os, at vi var en bred gruppe af personer med på studieturen.

Fra Metropol var vi: Bolette Kremmer Hansen og Lissi Wiingaard Thrane, som begge underviser i Håndværk og Design. Maja Laybourne som underviser i Billedkunst. Ebbe Kromann, som er forfatter til KIE-modellen og underviser i lærerens grundfaglighed. Vi var to uddannelseskonsulenter med fra PMC, Morten Philipps og mig selv.

Derudover havde vi Mikala Hansbøl, Docent i Forskning og Udviklingsmiljøet Digitale Læringsressourcer (, som repræsenterede læreruddannelsens forskningsmiljø på turen. Mikala har efterfølgende skrevet om turen:

Vi befinder os i en verden, der i stærkere og stærkere grad er digitaliseret. Som læreruddannelse uddanner vi fremtidens lærere. De skal kreativt kunne udvikle undervisning, der klæder eleverne på til at være teknologiforstående, digitalt dannede og – ikke mindst – til at kunne agere som digitale medborgere. Dette område halter desværre mange steder i læreruddannelserne i Danmark, og forskellige undersøgelser har peget på, at det i særlig grad gør sig gældende i skolen. Derfor er det centralt for os at udvikle læreruddannelsens aktiviteter, lærerfaglige efter- og videreuddannelsesaktiviteter samt forsknings- og udviklingsaktiviteter, der understøtter at både nutidens og fremtidens lærere kan arbejde med elevernes produktive kompetencer og kreativitet med it og digitale medier i skolen. Set i dette lys har studieturen været et væsentligt bidrag til vores mulighed for at løfte, styrke og kvalificere denne dagsorden yderligt på Metropol.

Studieturen har bidraget til at vi kan agere et lærende fællesskab med fokus på arbejdet med makerkultur og digital dannelse samt teknologiforståelse ind i læreruddannelsen på Metropol. Netværksrelationerne, som er dannet via studieturen, giver os endvidere nye perspektiver på vores eget arbejde og – ikke mindst – muligheder for at kunne formulere nye forsknings- og udviklingsaktiviteter via nye partnerskaber, som styrker os inden for et af vores satsningsområder i forsknings- og udviklingsmiljøet Digitale Læringsressourcer, hvor vi bl.a. arbejder med fokus på koblingerne mellem it-didaktik, elevernes kreative læreprocesser, digitale dannelse, teknologiforståelse og digitale medborgerskab.

Mikala Hansbøl, Docent i Forskning- og Udviklingsmiljøet Digitale Læringsressourcer

Vi havde også inviteret eksterne deltagere med på turen for at etablere netværk inden for det uformelle læringsmiljø, iværksætteri og entreprenørskab.

Deltagerne var:

  • Martin Exner – formand for Coding Pirates Denmark
  • Michael Hviid Nielsen som er maker og var tilknyttet Fablab CPH i Valby.
  • Nicolai Seest – iværksætter og stifter af haandvaerkogdesign.net og &learning
  • Torben Erik Hansen – Lektor emeritus fra UCC og udvikler af deres efter- videreuddannelse
  • Anne Gerd Sindballe – lektor og leder af Inkubatoren Søerne.

Hvis du vil læse mere om de eksterne deltagere, har jeg uddybet lidt om deres baggrund, og hvordan vi håber på at fortsætte samarbejdet med dem.

Morten Philipps, uddannelseskonsulent. Skiltet er CNC fræset. Hænger i Fablab Manchester
Morten Philipps, uddannelseskonsulent. Skiltet er CNC fræset og hænger i Fablab Manchester.

 

Hvad fik vi med hjem?

Som projektleder på turen og initiativtager var det vigtigste det fælles indblik i feltet; den indsigt vi på læreruddannelsen og især PMC arbejder videre med. Efter vi er kommet hjem har vi haft et møde på CPHBusiness og noget af det vi snakkede om kan kortfattes således:

  1. Vores netværk / fællesskab er med til at give nogle helt konkrete bud på, hvordan vi arbejder med de emergerende teknologier fremover med fælles forståelseshorisont.
  2. Der er plads til forskning på området. På sigt kan Metropol bidrage med forskning, da der er mange aspekter af området, som sagtens kan udfoldes meget mere i den nordisk undervisningsforståelse til gavn for os selv og på internationalt plan.
  3. Der er behov for et tværfagligt fokus, hvor ikke kun naturvidenskabelig eller datalogisk tilgang er en bærende del, men især fag som Håndværk og Design og Billedkunst, kan være med til at lære børn at være skabende og handlende med teknologier man ser i makerkulturen.
  4. Der er behov for at få entreprenørskab integreret som en væsentlig del af måden man arbejder med emergerende teknologier. Det er med en entreprenant tilgang, at man anvender faglighederne mod en konkret modtager. Det er gennem entreprenørskab, at man får nogle rammer, som kan implementeres gennem projektarbejde og åben skole projekter. Det er nødvendigt at skabe samarbejde mellem kulturliv, virksomheder, skoler og universiteter.
  5. Micro Manufacturing. I følge Professor Francis Quek, Texas A&M University vil vi se en ændring i måden vores produktion er på. Det er selvfølgelig store ord, men der er ifl. ham mange tendenser. Fx: The new industrial revolution – Chris Anderson. Hvis vores produktionsform ændrer sig, skal grundskolen forholde sig til dette og måske endda følge med udviklingen.

Styrket mål: Flere studerende skal møde entreprenørskab

Planen er, at vi fortsat kan arbejde med at koble entreprenørskab med både kodning/ programmeringsdelen af projekterne og hele maker-tanken. Med de nuværende projekter vi har, er målet, at flere studerende møder disse emergerende teknologier og samtidig forstår teknologiernes potentiale til at ændre verden vi lever i. Med andre ord er det vigtigt, at lærerstuderende har et bedre kendskab til mulighederne – på godt og ondt – teknologien bringer os. For at få et kendskab, der stikker dybere end en overfladisk forståelse, kræver det, at de studerende også får en hands-on undervisning. De skal selv skabe og producere prototyper ved hjælp af teknologierne. Alle skal ikke være programmører, men alle skal have en dybere forståelse og kunne anvende teknologierne på et simpelt niveau.

Hvis de studerende skal være i stand til at undervise i en entreprenant tilgang til teknologien skal de:

  1. Selv have modet til at springe ud i uoverskuelig projekter.
  2. Have en god nok forståelse af teknologierne til at kunne være kreative.
  3. Have et syn på samfundet omkring os, hvor kreativiteten kan blive omsat til noget andre har brug for.
  4. Sidst men ikke mindst skal de kunne handle efter, hvad deres ideer, proces og kompetencer skaber af muligheder.

Alt dette er ret godt præsenteret i ‘Fra Drøm til Virkelighed’, hvilket gør det nemt for PMC at arbejde med. Med vores nye netværk og viden arbejder vi på at tilbyde vores studerende ekstra curriculære aktiviteter i entreprenørskab, hvor teknologier fra makerkulturen spiller en væsentlig rolle. Derudover har vi mulighed for at vejlede og rådgive studerende, som vil omsætte ideer til handling gennem iværksætteri.